Vanuit het project Sterk Techniek Onderwijs (STO) verzorgt het Spaarne College verschillende workshops om basisschoolleerlingen laagdrempelig in aanraking te laten komen met techniek. De workshop tandenpoetsen met robot iPal is daar een van. Mevrouw Cicilia deelt vol enthousiasme haar verhaal in dit interview.
Wat voor workshop(s) verzorg jij op school vanuit het STO project?
‘’Als ‘juffie’ geef ik les op het Spaarne College als docent Zorg & Welzijn. Voor onze lessen heeft Mevrouw Vonk zich vorig schooljaar helemaal verdiept in iPal en maatje, dit zijn robots die ingezet worden in zorginstellingen en bij mensen thuis. Mevrouw Vonk heeft de training gevolgd om de robots te installeren. Samen met vierdejaars basis/kader leerlingen heeft zij iPal geprogrammeerd,’’ vertelt mevrouw Cicilia. iPal is een robot met een lengte van 105 cm, heeft een scherm op zijn borst waar filmpjes op afgespeeld kunnen worden. Verder kan hij praten, geluiden en gezichten herkennen en meer.
Workshop tandenpoetsen met robot iPal
‘’Vorig schooljaar zijn we met iPal naar basisschool de Kring gegaan als pilot, dit schooljaar kwamen er twee basisscholen naar het Spaarne College om de workshop tandenpoetsen met iPal te volgen. Mijn vierdeklassers basis en kader gaven die lessen. Met het kleine groepje van zeven leerlingen werkte het het beste, omdat iedereen zijn eigen taak had. Wij hadden een bus geregeld om de leerlingen uit groep 1 en 2 op te halen. Dat was al een heel avontuur voor de kinderen. Vervolgens kwamen ze in het lokaal en gingen uit hun dak toen ze ontdekten dat er een robot stond. iPal startte de workshop met de vraag ‘Weet jij hoe je moet tandenpoetsen?’, waarop de kinderen allemaal hard ‘JA!’ zeiden.’’
Eigen tandpasta maken in kleine groepjes
Gedurende de workshop leren de kinderen tandenpoetsen door samen te poetsen met Ipal en de video op het grote scherm, maken ze hun eigen tandpasta van biologische kokosolie, soda en druppels met bubble gum smaak. Ze mogen de tandenborstel, tandpasta en een zandloper (poetsbeurt duurt minimaal 2 minuten) meenemen zodat ze het geleerde thuis in de praktijk kunnen brengen.
Welk effect zie jij bij de basisschoolleerlingen die de workshop volgen?
Met een brede lach vertelt mevrouw Cicilia: ‘’Ze zijn gedurende het halfuur dat ze bij ons zijn heel blij. We hebben de ruimte aangekleed met kleurige zitkussens die meteen al een relaxte sfeer geven en Ipal staat klaar bij binnenkomst. ‘Wouw, wat is dat?’ ‘Hij praat!’ ‘Mag ik hem aanraken?’ zijn veelgehoorde uitspraken. Je ziet dat de robot echt een aantrekkingskracht heeft op de kinderen. Je ziet de kinderen vooral opbloeien wanneer ze hun ‘eigen tandpasta’ gaan maken.’’
Wat brengt het geven van de workshops jou?
‘’Ik ben echt heel enthousiast’’, vertelt ze druk gebarend. ‘’Woorden schieten mij tekort om uit te leggen wat het mij doet. Ik vind het zo mooi om te zien dat kinderen echt denken van ‘wouw’. Daarnaast vind ik het zo mooi om mijn eigen leerlingen in actie te zien. De rollen zijn voor het eerst omgedraaid. Ze doen het ook zo goed en daar word ik heel trots van! De leerlingen steken al hun energie erin. Tijdens de workshop vormden ze echt één team.’’
Wat is jouw ideale toekomstperspectief voor de volgende generatie wat betreft techniek?
Na een tijdje te hebben nagedacht antwoordt ze: ‘’Techniek in de zorg geeft mensen met zwaar werk wat verlichting. Je kunt maatje programmeren om een seintje te geven voor het innemen van medicatie, of om zaken te vragen als ‘hoe gaat het met je?’ ‘heb je hulp nodig?’ Dat de robot dit vraagt in plaats van een medewerker geeft meer rust en ruimte om andere mensen te kunnen helpen of andere klussen op te pakken.’’
Techniek in de zorg: de BeleefTV
Vorig schooljaar hebben we de BeleefTV een week in school kunnen gebruiken. Dit is een interactieve televisie die je zowel horizontaal als verticaal kunt gebruiken. Verticaal kunnen er mensen omheen zitten om met elkaar een spel te spelen. ‘’De BeleefTV is echt fantastisch! Het is super voor dementerenden om al zittende quizzen te kunnen doen, spellen te spelen, te tekenen of muziek te luisteren. Het bevordert een ontwikkeling van diegene die het gebruikt en het is een mooi en verbindend middel. De techniek is de toekomst en wij moeten de leerlingen voor de toekomst klaarstomen. Als je mij de vraag stelt ‘ben jij pro techniek?’ dan zeg ik ja. Maar tegelijkertijd voel ik een contra: technologie in de zorg verlicht het werk, maar het zorgt er wel voor dat robots banen innemen én daarnaast kun je de warmte van een mens niet vervangen. Zorg draait voor mij om letterlijke en figuurlijke warmte en met een robot haal je het menselijke weg.’’