‘’Wij, meneer Vermeulen en ik, hebben in dit project met de leerlingen gekeken naar het technische aspect, de toepassing en het waarom als het gaat om de thema’s energietransitie, verduurzaming en vergroening’’, legt meneer ten Pierik uit. In dit project leren de leerlingen, net als bij het vak Smart Technology, te denken vanuit ‘wat weet ik al?’ en ‘wat heb ik gehoord?’ om zo tot een slimme oplossing te komen. Leerlingen gingen voor dit project aan de slag met een 3D-model huisje waarbij zij moesten bepalen met welke drie isolatie mogelijkheden hun huisje het langst warm kon blijven. Daarnaast sloten de leerlingen het project af met een presentatie bij de NASK-lessen.
‘’In dit project was ik de begeleider waarbij ik ze meeneem in de wereld van energietransitie, verduurzaming en vergroening. Ik heb tijdens dit project meer opgetreden als begeleider dan dat ik lesgaf. Zo hebben we bijvoorbeeld een excursie gemaakt naar een BENG school (bijna energie neutraal gebouw) en kregen we daar uitleg van een van de bouwers van de school. Ook hebben we een excursie gemaakt naar het ramplaankwartier voor het Zonnepanelen en warmtenetproject.
Tot slot ontvingen we gastdocenten van het mbo Groen uit Amsterdam. Zij gaven een oriënterende praktijkles over hoe kun je een klein huisje kunt isoleren.’’ Na afloop van het project werd er met de leerlingen geëvalueerd. Het doel van het project is leerlingen bewust te maken dat er een verandering moet komen in de vorm van verduurzaming in Nederland (en eigenlijk in de wereld). Deze generatie kan dit gaan veranderen en een verschil maken. Meneer ten Pierik vertelt enthousiast: ‘’er was een aantal leerlingen die interesse toonden om hier later iets mee te gaan doen op werkgebied.’’
Hoe werden de lessen ontvangen en uitgevoerd?
‘Leerlingen waren erg enthousiast tijdens excursies. De lessen kunnen we nog iets aanpassen met wat hippere en sprekende video’s, maar over het algemeen werd er druk en aandachtig gewerkt.’’ Meneer ten Pierik vervolgt met trots: ‘’we hebben gemerkt dat leerlingen de belangrijkste boodschap wel mee hebben gekregen: dat zij het verschil voor hun eigen toekomst kunnen maken. Maar de details over de ‘hoe’ zijn niet echt blijven hangen. Al heb ik goede hoop, want je plant nu een zaadje en dat kan altijd later nog een keer ontkiemen.’’
Vind jij het een belangrijk project?
‘’Zeker, absoluut! Ik ben het ermee eens dat hoe we met fossiele brandstoffen, de natuur en de aarde omgaan niet de manier is om onze aarde leefbaar te houden. We moeten kunnen blijven leven en reizen, maar wel op een manier waarbij de aarde gezond blijft. Wij zijn een klein kikkerland met veel kennis en kunnen het goede voorbeeld geven. Het lijkt nu misschien een druppel op een gloeiende plaat, maar het kan op de lange termijn de verandering teweeg brengen die we nodig hebben. Ik vind het heel belangrijk dat leerlingen inzien dat er nog veel werk te doen is en dat wij hen keihard nodig hebben om verandering teweeg te brengen.’’